App Store Google Play

Сезон качок за бюджетні гроші в Дніпрі

18 Травня 18:00
Сезон качок за бюджетні гроші в Дніпрі

14 травня на ресурсі «Дніпропетровська панорама» з'явилася публікація, яка є прикметною з багатьох причин. Мало того, що в традиційній для видання манері вона порушує цілий ряд журналістських стандартів (точності, достовірності, відокремлення коментарів від фактів… власне фактів там майже немає), а й показує схему інформаційного кілерства, яку відпрацювало і використовує вже не перший місяць керівництво Дніпровської міської ради. Оплачуючи все це неподобство, на хвилиночку, з бюджету міста, тобто з кишень городян.

«Качки» від Качки

Почнемо з того, що факт замалювання одними активістами графіті інших активістів видання подає як «особисту перемогу міського голови і депутатського корпусу» над «ненавіснимі националістамі». Тобто або «общественники из организиции Честь и Вера», які намалювали радянських мультперсонажів – це Філатов і його депутатська більшість, або журналісти сказали трохи більше, ніж збиралися. Загалом новину з незрозумілою прив’язкою кількох прізвищ до ще більш незрозумілого графіті розмістили: першоджерело - сайт "Днепропетровская панорама" з посиланням на фейсбук-пост; сайт "Обозреватель" (з посиланням на "Днепропетровскую панораму"); сайт "Днепр.Экспресс" з посиланням на «Обозреватель» та сайт "Горсовет" (з посиланням на "Днепр.Экспресс").

Ви ніколи не чули про половину з них? Не біда, натомість, про них добре знають в КП «Організаційно-аналітична служба» Дніпровської міської ради, звідки переліченим виданням перераховуються неабиякі бюджетні кошти. При цьому «авторитетним» джерелом, яке запустило вервечку брехні, є пост в соціальній мережі такої собі Олесі Качко. Остання – доволі специфічний персонаж, створений у розпал місцевих виборів 2015 року для інформаційної боротьби "чужими руками". Активізація цієї неіснуючої «відомої журналістки та блогерки» припадає на травень 2017 року – після побиття тітушками Вілкула ветеранів АТО у Дніпрі та наступних розслідувань діяльності одіозного криворізького нардепа з боку Генеральної прокуратури. Що характерно, в 2015-2017 році «блогерка» нещадно «викриває» «злочинну владу» Дніпра на чолі з Борисом Філатовим. Дістається також очільниці обласної ДФС Оксані Томчук і народному депутату Андрію Денисенку, які на той час додають до розслідувань Генпрокуратури все нові й нові деталі злочинної діяльності криворізьких «міцних господарників».

Докорінно ситуація змінюється в березні 2018 року, коли один обліковий запис Олесі на платформі site.ua змінюється іншим, «очищеним».

Відтоді «відому журналістку» цікавить лише одне: накидання на вентилятор довільних вигадок, які потім міська влада розповсюджує під виглядом «цитат» та «експертних висновків» від «відомої місцевої блогерки». Звичайно ж, більше ані пари з вуст про Філатова – з ним у власників розкрученого бота тепер все в порядку – і тендери навпіл і свята спільні. Відтак об’єктом накидання стає Андрій Денисенко – фігура, незручна і неприємна як криворізьким, так і нинішнім дніпровським керівникам.

Так виглядає «борчиня з філатовской кодлой» Олеся до отримання поточного замовлення.

 

   

А так – після нового «фас» з Амстердаму.

   

Того ж таки 16 березня Олеся Качко стає «блогером» на платній основі ще одного ресурсу – "Обозреватель". Як буде показано далі, вибір майданчика також не випадковий, адже відомий скандальний сайт… теж спонсорується Дніпровською міськрадою за гроші городян! Але про саму схему трохи згодом. Поки що ж про «качок» («качкою» в журналістському середовищі називають відверто неправдиву новину, вигадану автором, тож вибір псевдо, здається не випадковий – прим. ред.) і їх авторів.

Джерело в журналістському середовищі припускає, що за розкрученою інтернет-качкою "Качко" на захисті інтересів родини Вілкулів ховається Наталя Власова, яка працює на криворізькому телеканалі «Рудана» і останні роки виконує обов’язки медіа-менеджера Вілкулів. Для такого припущення є кілька підстав, наприклад, майже ідентичне реагування Власовою і Качко на смерть відомої регіоналки Бережної

та інші співпадаючі оціночні судження.

Припускаємо, що все це – лише збіги. Але як би там не було, спиратися в новинах на «аналітичні матеріали» вигаданих персонажів – навіть для регіональної журналістики трохи занадто. Та і то – нехай навіть якась регіональна журналістка з особистих причин пише будь-що про публічного політика під псевдо на ресурсі, розміщуючи матеріал на платному акаунті – в чому гріх, спитаєте ви? Може в неї особиста неприязнь? Може вона їсти без цього не може? Та будь ласка. Проблема в іншому – коли з цих особистих думок і оціночних суджень напівофіційні ЗМІ з промовистими назвами, наприклад «Горсовет», роблять «факт» і подають його вже як дійсність. А платять за все це – городяни…

Зовсім ганебним випадком став відвертий наклеп, оприлюднений напередодні 9 травня вже цього, 2018 року – Олеся на своїх блогах «вирішила», а кілька контрольованих міськрадою ЗМІ на повному серйозі поширили - інформацію, що не Вілкул, а саме народний депутат Денисенко є ініціатором масових заворушень навколо «маршу миру» і решти «святкових заходів». Не збентежила «брехунців» і блискавична та адекватна реакція депутата на подібні «аналітичні новини». Що ж змушує нібито комерційні ЗМІ ганьбитися і поширювати відверту маячню, вводячи в оману своїх читачів. Невже лише гроші?

 

До речі, про гроші

В січні 2018 року Комунальне підприємство "Організаційно-аналітична служба" Дніпровської міської ради провело тендер на 4,3 млн. грн., предмет якого вказаний як «Рекламні та маркетингові послуги (Висвітлення діяльності Дніпровської міської ради, її виконавчих органів, посадових осіб та депутатів через засоби масової інформації – в мережі інтернет)». Переможцем його став ФОП Білий Р.В., який гарантує розміщення протягом року за бюджетний кошт 900 новин. Цифра вражає сама по собі, адже якщо поділити мільйони на сотні, вийде вражаючий факт: розміщення одного матеріалу на місцевих сайтах коштує більше 4700 гривень за матеріал! Це більше ніж гонорар за повновісний репортаж-розслідування на більшості всеукраїнських видань. За опитуваннями маркетологів, сума перевищує ринкову по Дніпру в 5-10 разів! І нехай би за ці гроші видавався піар міської влади – що теж, погодьтеся, ганебно. Так ні – за ці немалі кошти розміщують і розганяють брехню про політичних опонентів! Одна лише хвиля, згадана на початку матеріалу, обійшлася бюджету в близько 19 тисяч гривень – і це без врахування реклами цих матеріалів у соціальних мережах!

На обливання брудом у «незалежній пресі» людей, які заважають команді міського голови пиляти бюджет, грошей з цього бюджету дійсно не шкодують. Чого варта лише кампанія проти заступника голови обласної ради Святослава Олійника, якого, аби виправдати переділ сміттєвого ринку під власні фірми, команда Філатова руками Качко звинуватила мало не в співпраці з колаборантами Кученком і Клименком.

Але повернемося до «наближених» видань Дніпровської міської ради. В списку видань, відібраних для розміщення рекламних матеріалів – кілька всеукраїнських, серед яких "Цензор", "Обозреватель" і "Комсомольська правда"… Не жартую – сучасним європейським політикам у «культурній столиці» країни в 2018 році без «комсомольської» правди ніяк. Але менш із тим.

Погляньмо уважніше на решту – місцеві інтернет-сайти. Тут серед доволі відомих і відвідуваних дніпровських ресурсів - вся весела трійця «бачків», що так полюбляють «качки» від Качко: Dnpr.com.ua, Dnepr.express, Gorsovet.com.ua. Чим же так зацікавили комунальників ці видання?

Почнемо з того, що як з’ясував дніпровський журналіст-розслідувач Ярослав Гарагуц, серед тих, хто полюбляє бюджетні кошти два сайти – а саме dnepr.express и gorsovet.com.ua належать одній особі - (https://bit.ly/2HUcC6H, https://bit.ly/2HPlP45) — Желковській Тетяні В’ячеславівні, але тимчасово «здані в оренду». На момент тендера обидва сайти – нікому не відомі ресурси з відвідуваністю на добу на рівні статистичної похибки. На сьогодні другий завдяки рекламі в соціальних мережах дещо обріс підписниками (на момент виходу статті – більше 1500), але при цьому зробив відомим свого адміністратора (хтось же має закуповувати рекламу!) 

- такого собі Володимира Васильченка . На своїй сторінці останній не приховує, що є фахівцем з маркетингу в соціальних мережах… газети міської ради Дніпра «Наше Місто» .

Прикро, зауважує Ярослав Гарагуц, що з незрозумілих причин прізвище фахівця, який за два місяці зробив з 14 читачів сторінки 1500, відсутнє у офіційному переліку співробітників газети «Наше місто» на сайті міської ради , але скоріше за все, його приховують виключно, аби не зманили конкуренти. Та і взагалі – на сайті міськради відсутні дані навіть про адресу та години прийому КП «ОАС», тому прізвища співробітників… то вже дрібниця.

А от Тетяна Желковська (власниця «Горсовета» і «Днепр.Експреса», якщо хто встиг забути, яка щоправда здала їх в оренду неіснуючому працівнику «Нашого міста»…) – не просто так власниця доменів. Лише за 2017 рік вона виграла дев’ять допорогових закупок на загальну суму близько 460 тисяч гривень у… ніколи б не здогадався, але … «Нашого міста». Це ж, звичайно, теж може бути просто збігом.

Після всього вже нікого не дивує, що у списку працівників офіційного видання міської ради відсутній Єгор Баршак, хоча він сам цього не приховує.

Єгор для розстановки крапок у питаннях «хто кому Качко» цікавий двічі. По-перше, він є власником сайту «Днепропетровская панорама» (https://bit.ly/2HPbpBI), який за останні три роки отримав з бюджету неабияке фінансування, при цьому поширюючи в якості новин наклепи на неугодних міському голові політиків. Але і це не все. Баршак продає своєму ж роботодавцю – тобто нашому з вами комунальному підприємству, народній можна сказати, газеті – послуги з СММ на тендері  і отримує за це 175 тисяч гривень. І якщо хтось скаже – «чи й не збіг – людина виграла тендер і адмініструє собі, не на зарплату ж жити, чесне слово!», то ось вам зображення його сторінки за 8-ме лютого — за два тижні до укладання угоди з «Нашим містом»: http://archive.is/Byt8E.

Як запевнили нас колеги з «Нашого міста», такого видання як Dnpr.com.ua фактично не існує. Новини на приватний сайт вішають журналісти комунального видання, а приміщення редакції знаходиться в орендованій будівлі виробника гільйотин, за дивним збігом – у тих самих кімнатах, де розташовано редакцію … тримайтеся, зараз буде неочікувано … «Нашого міста»!

Хто ж підбирає ці видання і включає їх в умови закупівлі – цікавимось у колишнього співробітника КП «ОАС», та відповідно – колишнього голови тендерного комітету Олександра Соболя.

«Тут претензії до КП необґрунтовані – КП лише проводить тендер, я особисто проводив такі тендери в 2016 і 2017 роках – і супроводжує його. Я згоден, що ціни за публікацію нереальні, завищені в рази. Але от КОМУ роздавати ці гроші на КП не вирішують – це папір за підписом голови Департаменту (Артем Нідєлько – прим. ред.). Але, гадаю, приймається це рішення ще вище», - коментує процес закупки експерт.

Він припускає, що включення до переліку видань, спонсоріваних з міського бюджету, маловідомих або малобюджетних сторінок могло мати на меті саме організацію таких-от інформаційних провокацій.

«Є нормальні солідні видання, які за таке не візьмуться. А є відповідно маловідомі площадки, які готові на все. Першим відправляються офіційні релізи про перерізані стрічки і відкриті школи. Другим зливають подібну маячню, в яку мало хто повірить, але мало хто буде зв’язуватись, шукаючи правди, з виданням від якого тільки і є, що електронна адреса. Не виключено, що саме для «чорнухи» їх і завели через тендер», - пояснює Олександр Соболь.

Слід нагадати, що двоє з посередників, які використовуються КП «ОАС» для витрати бюджетних коштів на висвітлення діяльності міської ради, є фігурантами кримінальних проваджень за ч. 2 ст. 191 КК України – «Привласнення, розтрата або заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем». Про це також вже повідомляли «ЛИЦА» з посиланням на слідчого ГУ НП в Дніпропетровській області Антона Фролова.

То чим же так милі Філатову і його інформаційній службі ці «підозрілі» виконавці? Може якраз готовністю друкувати будь-які замовні матеріали, що не мають під собою ані фактичного підґрунтя, ані чітко визначеного авторства?..

В сухому залишку

У Дніпрі склалася схема інформаційного кілерства, за якою один політик, що обіймає виборну посаду, використовуючи інформаційні повідомлення виробництва ботоферми іншого виборного політика, не просто оприлюднюють її через контрольовані кишенькові ЗМІ, тим самим надаючи їй вигляд факту – хоча сама інформація таким фактом не є!

При цьому певні «ЗМІ» навіть не є ЗМІ у повному розумінні питання – деякі існують віртуально, а деякі видаються працівниками комунальних підприємств, при цьому освоюючи в якості комерційних підрядників неабиякі бюджети. А на додачу, перший політик – міський голова! - ще й сплачує цим кишеньковим ЗМІ за розміщення матеріалів сумнівного походження з бюджету міста.

Чи нормально це у європейському місті у 2018 році? Навряд? Чи триватиме довго? Також навряд. За все доведеться відповісти. Бо головне ж що? «Головне – не брехати людям!» ©

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Загрузка...


Hoвини ПАРТНЕРІВ

Максим Мірошниченко

Празька весна і сучасний момент

Завтра будуть згадувати придушення "Празької весни". В принципі та подія демонструє логіку подальших україно-російських відносин. Поки Україна буде "не своєю" для них, вона буде "терористичною", "фаши...
От не хотів про це писати, так ото з друзяками посміявся у приваті з Чорноволихи і думав, що тема не варта великої уваги аби про неї публічно висловлюватись. Аж, як заліз у стрічку новин... мамо, не г...
Ви колись намагалися знайти українців в Інстаграмі? Ну хоча б для того, аби влаштувати опитування їх думки про Укрзалізницю і її "сервіс". Я тут нещодавно спробувала. І виявилося, що це не так вже й п...
Якась нездорова знову пішла хвиля від керівництва ЗСУ. То якийсь пулковник, маріупольський сиділець, добровольців не зміг за рік розгледіти, хоча вони у нього під носом були і сам Марік визволяли, і в...