App Store Google Play

Про болючу віддачу друкованого слова

13.02.2015 18:06
Про болючу віддачу друкованого слова
В моменти, коли журналістам доводиться відповідати за невлучні висловлювання, дуже зручно заявляти про тиск на свободу слова. В усіх матеріалах довкола арешту майна газети «Лица» так і не прозвучало - за яку ж визнану судом недостовірною інформацію редакція платить таку високу ціну - ризикує припинити діяльність.

На початку лютого дніпропетровська газета «Лица» заявила про арешт рахунків редакції. Це стало наслідком рішення Вищого господарського суду за позовом Корпорації «АТБ». В грудні 2014 року суд вирішив, що публікації у газеті нанесли збитків репутації корпорації, та зобов'язав редакцію виплатити компенсацію - понад 80 тисяч гривень. Редакція газети заявила, що це рішення фактично заблокувало роботу ЗМІ і називають такі дії корпорації наступом на вільну пресу.

Історія судових справ між газетою «Лица» та Корпорацією «АТБ» починається із 2009 року. Тоді у газеті вийшли 2 публікації авторства громадської активістки Любові Каптєлої. Вона представляла ГО «Форум порятунку Дніпропетровська», а також ГО «ГРАД». У статтях йдеться про те, що будівництво магазину в Дніпропетровську порушує санітарні норми, а влада закриває на це очі.

Тоді АТБ звернулися до суду з вимогою спростувати інформацію, яка на їхню думку є недостовірною. Ще у 2009 році Господарський суд Дніпропетровської області ухвалив рішення визнати недостовірною та зобов'язати «Лица» спростувати таку інформацію:

 

Витримка із судового рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 07.12.09

За словами керівника відділу зв'язків із громадськістю і пресою Корпорації «АТБ» Анни Лічман, у коментарі 11 каналу, саме відсутність на шпальтах газети спростування стала причиною наступного позову - про компенсацію шкоди, завданої корпорації «АТБ» внаслідок публікацій у газеті.

Головний редактор газети «Лица» Олена Гарагуц, коментуючи ситуацію довкола публікацій зазначала, що рішення на її думку було виписано неконкретно, і редакції не було зрозуміло, що саме вони мають спростовувати.

Така позиція з одного боку викликає подив, адже у рішенні суду вказано, які відомості АТБ вважає недостовірними та просить спростувати.

Але все не так просто. У 2010 році на шпальтах тої ж газети «Лица» виходить публікація іншої авторки, журналістки Ксенії Чубук. У ній, щоправда в іншому стилі, але викладаються по суті ті ж відомості - про неправомірність будівництва і порушення санітарних норм.

Як зазначила Олена Гарагуц, зміст цих публікацій також був оскаржений Корпорацією «АТБ» на предмет достовірності. Проте в даному випадку рішення суду було ухвалено на користь газети.

Сама Олена Гарагуц після прес-конференції, присвяченої ситуації довкола конфлікту, запрошувала журналістів поїхати на Калинову та на власні очі переконатися наскільки законним було будівництво магазину АТБ там. І складається враження, що переконана у незаконності дій АТБ редактор, просто не зважає на те, наскільки вірні слова підібрала авторка публікації для переконання у цьому читачів.

Якщо вчитатися уважно у саме рішення, то ті відомості, які вимагають спростувати, лише дотично стосуються головного меседжу, і навіть таке спростування не виключає всіх тих дій, які на шпальтах «Лиц» були приписані корпорації «АТБ».

Хай би 10 разів була неправа корпорація «АТБ», але що заважало автору більш виважено писати, а редактору більш уважно вичитувати, і не наражати редакцію на судовий позов. Якщо не детальний  фактчекінг, то бодай прості журналістські хитрощі - оціночні судження, могли би пом'якшити ситуацію. Навіть будучи глибоко переконаними у не доброчесності особи, журналіст не може називати цю людину негідником, не додавши «я вважаю... бо...» - з оцінкою та обґрунтуванням її підстав. Адже друковане слово, навіть щире, має потужну віддачу.

Робота над помилками стала для «Лиц» досить болючою. Через арешт рахунків газета ризикувала припинити вихід. Лише змінивши юридичну особу редакції, газету вдалося врятувати.

Захистити своє майно редакція ще має змогу, подавши апеляцію. Власне над цим вони і працюють, запевнила головред Олена Гарагуц. Тоді й з'ясуються деталі, які редакція вважає несправедливими у судовому рішення, а саме: наскільки обґрунтованими є твердження, що публікації завдали АТБ збитків, і чому весь тягар фінансової відповідальності ліг на газету, якщо співвідповідачем по справі також виступає громадська організація, активістка якої стала автором статті.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Загрузка...


Hoвини ПАРТНЕРІВ

Селище офіціно перетворюється в мікрорайон міста Дніпро.Історія селища починаєя в часи Другої світової віни. Повітряні сили німецької армії будують тут летовише і інфраструктуру навколо нього - метале...
Дана новина попалася на очі випадково – через моніторинг новин по Дніпру. Від Дніпра тут якщо чесно лише аеропорт, але сама новина – просто пісня. В тому сенсі, що є наглядною ілюстрацією...
Ігор КУЛІКОВСЬКИЙ

В одній країні...

В одній країні керівник республіки пішов в замєс з міністром МВС. (опускаючи терміни "псевдо", "помилка", "404")Хтось казав про різність ідеологій і глобальні політичні мотиви. Хтось казав про "руку о...
Максим Мірошниченко

Не лише початок, але й поворот

21 листопада - це не тільки початок Революції Гідності. У цей день у 1920-му році уряд УНР перейшов польський кордон і назавжди втратив територію. 12-тисячне військо та урядовці вірили у те, що продов...